Strokovni članki 10.7.2017

FED, nafta in električni avtomobili

Avtor Andraž Antonič

FED, nafta in električni avtomobili

Delniški trgi se zadnjih nekaj dni gibljejo v stran. Glavni razlog za relativno umirjeno gibanje je nejasnost poročila z zadnjega zasedanja ameriškega zveznega odbora za operacije na odprtem trgu (FOMC). Poročilo junijskega zasedanja namreč kaže na nestrinjanje nekaterih glasovalnih članov glede pričetka dvigovanja rekordno nizkih obrestnih mer oziroma pričetka krčenja bilance FED-a. Le-ta se je v zadnjih letih povzpela vse do neverjetnih 4,5 bilijona ameriških dolarjev. Del članov želi o tempu zategovanja pasu odločati že na naslednjem zasedanju, medtem ko se preostanek nagiba h glasovanju šele na jesenskem srečanju. To bi oddaljilo spremembo trenutne politike FED-a na konec letošnjega leta ali celo v začetek prihodnjega.

Za nekoliko napetosti na trgu energentov so poskrbeli pri OPEC-u. Iz sporočila naftnega kartela namreč izhaja, da je bil izvoz načrpane nafte višji od pričakovanega. V oči bode dejstvo, da se predpisanih naftnih kvot držijo zgolj štiri članice OPEC-a, ostale pa v manjšem ali večjem obsegu dogovor kršijo. Večji obseg ponudbe nafte na trgu jasno pomeni potencialno nižje cene, zato so po objavi podatkov terminske pogodbe vezane na tako ameriško lahko kot severnomorsko nafto izgubile okoli 5 odstotkov vrednosti. Po začetnih padcih se je cena nafte uspela stabilizirati, razloge za stabilizacijo pa gre iskati v napetih odnosih okoli Katarja ter seveda zaostrovanju okoli Severne Koreje. V sredo so namreč ZDA pozvale Kitajsko, naj - v izogib vojaškemu posredovanju s strani ZDA - preko gospodarskih sankcij umiri sedanjo vojaško strategijo Severne Koreje.

Med poslovnimi novicami v zadnjih dneh najbolj odmevajo podatki proizvajalca električnih avtomobilov Tesla Motors. E-gigant je namreč znova objavil četrtletni padec dostavljenih vozil. Proizvodnja modelov S in X je dosegla strop med 80 in 90 tisoč vozil letno, pri Tesli pa se borijo z dobičkonosnostjo. Med telekonferenco je Elon Musk, direktor in lastnik družbe Tesla, za zbrane analitike povedal, da so trenutne Tesline produkcijske kapacitete optimizirane za proizvodnjo okoli 100.000 vozil letno. Kakršnakoli odstopanja od teh številk zato takoj pomenijo višje stroške produkcije, kar znižuje marže na prodana vozila. Kot razlog za (trenutno) prenizko produkcijo Musk krivi omejeno razpoložljivo število 100kWh baterij, ki se vgrajujejo v modele S in X. Prav to pomanjkanje je povzročilo 13-odstotni padec prodanih vozil v drugem letošnjem četrtletju. Pri Tesli se sicer nadejajo, da bo novi Model 3, ki bo med kupce zapeljal konec meseca, preusmeril pozornost analitikov na nove projekcije prodaje. Po prepričanjih sedanjega vodstva naj bi Tesla v letu 2018 proizvedla 500 tisoč vozil Modela 3, do leta 2020 pa naj bi se ta številka povzpela vse do milijona letno. Naj spomnim, da je ob prvi predstavitvi Modela 3 polog za možnost nakupa avtomobila v višini 1000 dolarjev vplačalo kar 400.000 potencialnih kupcev. Po objavi slabe prodaje so delnice družbe Tesla izgubile dobrih 7 odstotkov vrednosti.

Avtor komentarja je zaposlen v družbi ALTA Invest d.d..
Prispevek ni tržno sporočilo ali priporočilo družbe ALTA Invest d.d., avtor pa v prispevku izraža lastno mnenje.
Avtor ni lastnik omenjenih delnic.
ALTA Invest d.d. in z njo povezane osebe so lahko lastnice omenjenih delnic.
Nadzorni organ za ALTA Invest d.d. je Agencija za trg vrednostnih papirjev.
Ostale informacije so dostopne na: www.alta.si/razkritja

NAZAJ NA STROKOVNI VPOGLED