Strokovni članki 31.7.2017

Kako drago bomo plačevali nafto?

Avtor Miha Mihalj

Kako drago bomo plačevali nafto

V začetku letošnjega leta je začel veljati dogovor naftnega kartela OPEC, ki obvladuje pomemben del svetovnih zalog črnega zlata. Pričakovanja so bila, da se bodo cene postopno začele zviševati, zaloge kopneti, na trgu pa bo po vrsti let naposled prišlo do večjega uravnoteženja ponudbe in povpraševanja.

A po skoraj sedmih mesecih, je cena nafte nižje kot pred uveljavitvijo dogovora. Optimistične napovedi iz začetka leta so vsaj zaenkrat pokopale ZDA. Na tedenski ravni bi se morale zaloge v ZDA v povprečju znižati za med štirimi in petimi milijonov sodčkov, da bi se do konca letošnjega decembra znižale na 5-letno povprečje, torej na okoli 408 milijonov sodčkov. Na svetovni ravni zaloge nafte sicer kopnijo, a ostaja glavna težava predvsem ZDA, kjer predvsem zaradi napredne tehnologije vrtanja in izkoriščanja vrtin produkcija nafte vztrajno raste. ZDA z rastočo produkcijo delno nadomeščajo zmanjšanje produkcijskih kvot OPEC-a in Rusije ter s tem onemogoča hitrejše kopnenje zalog.

V naši zadnji investicijski strategiji ceno vidimo v razponu med 45 in 50 dolarji za sodček nafte WTI in med 48 in 53 dolarji za sodček nafte BRENT. Sicer ni nemogoče, da bi nafta do konca letošnjega leta dosegla mejo 60 dolarjev za sodček. Toda, da bi se uresničil ta scenarij, bi se morale zaloge začeti veliko hitreje zmanjševati. Proti koncu leta bi seveda lahko videli tudi kakšno dodatno presenečenje OPEC-a in Rusije, ki bi lahko še dodatno znižali proizvodnjo. Zavedati se moramo namreč, da Savdska Arabija in Rusija potrebujeta višjo ceno nafte, če želita zakrpati svoja proračunska primanjkljaja.

V preteklosti je bilo veliko govora, da bodo slej kot tudi električna vozila začela puščati svoj pečat na trgu nafte in prispevala k znižanju povpraševanja. Toda zaenkrat je park električnih avtomobilov še zmeraj majhen in predstavlja manj kot 0,2-odstotni delež v skupnem številu vozil. Trend elektrifikacije je seveda v porastu in vprašanje je, kakšna struktura oziroma delež električnih avtomobilov v skupnem številu vozil bo čez 5 ali 10 let. Takrat bomo videli manjše povpraševanje po nafti za potrebe prevoznih sredstev. A vendarle se tudi pri tem poraja vprašanje zmogljivosti električnega omrežja in same proizvodnje elektrike. Nemčija se je denimo jasno odrekla jedrski energiji, v primeru uspešne elektrifikacije pa bi tudi na področju proizvodnje elektrike potrebovali kakšno novo tehnologijo. Pomemben vidiki pri hitrejši elektrifikacij pa imajo seveda še subvencije za električne avtomobile in pa zavezanost posameznih držav, da čimprej ukinejo prodajo bencinskih in dizelskih avtomobilov.

Avtor komentarja je zaposlen v družbi ALTA Skladi d.d.
Prispevek ni tržno sporočilo ali priporočilo družbe, avtor pa v prispevku izraža lastno mnenje.
Ostale informacije so dostopne na: http://www.alta.si/Omejitev_odgovornosti_in_piskotki/Omejitve_odgovornosti_za_ALTA_Skladi_dd

Ključne besede

energija nafta napovedi
NAZAJ NA STROKOVNI VPOGLED