Strokovni članki 6.4.2018

Spotifyeva košarica ameriškim finančnim mastodonom

Avtor Andraž Antonič

V torek so vlagatelji na ameriškem borznem parketu v New Yorku pozdravili novega člana. Švedski Spotify, ki naročnikom za mesečno članarino omogoča pretakanje glasbenih vsebin, se je odločil za zanimivo potezo uvrstitve svojih delnic na borzo v obliki tako imenovane »direktne kotacije«. Večina podobnih mladih tehnoloških podjetij namreč ubere povsem drugačno taktiko in izpelje prvo javno prodajo delnic (IPO). Še pred uvrstitvijo na borzo tako večji paket lastnih delnic preko mednarodnih investicijskih bank ponudijo velikim institucionalnim vlagateljem z obljubo, da bo tej prvi prodaji nato sledila uvrstitev na borzo, kjer bodo lahko nato po določenem času prodali svoje delnice.

Cilj IPO-ja je pridobitev svežega kapitala v mlado podjetje, ki v začetnem obdobju delovanja še ne ustvarja dobička. Hkrati kotacija na borzi običajno občutno dvigne ceno delnic zaradi širšega kroga potencialnih kupcev in s tem ponudi prvotnim lastnikom odlično priložnost za dobičkonosen izstop iz lastniške strukture. Za podoben korak se je denimo odločil Mark Zuckerberg, ko je v dneh po pričetku kotacije družbe Facebook odprodal opazen del svojih delnic. Odločitev Spotify za direktno kotacijo je tako nekoliko nenavadna, saj je podjetje, ki v prvih 12 letih obstoja ni zabeležilo dobička, žejno svežega kapitala.

V preteklem letu so se prihodki švedske družbe ustavili pri dobrih petih milijardah dolarjev (skoraj 39-odstotna letna rast), vendar to ni bilo dovolj za poplačilo stroškov poslovanja, leto pa so zaključili z 1,5 milijarde dolarjev izgube. Levji delež stroškov poslovanja predstavlja poplačilo glasbenih pravic družbam kot so Universal Music Group, Sony Music Entertainment in Warner Music Group. Spotify trenutno beleži lepo rast plačljivih uporabnikov, ki jih je skupaj trenutno že okoli 70 milijonov, hkrati pa ima družba kar 90 milijonov tako imenovanih brezplačnih uporabnikov. Veliko vprašanje se postavlja predvsem pri slednjih oziroma v zmožnosti Spotify-a za konverzijo brezplačnih uporabnikov v redne naročnike, kot tudi kako brezplačnim naročnikom prikazati večje število oglasnih sporočil in tako ustvariti močnejši tok prihodkov iz tega naslova. Oglasne vsebine namreč trenutno predstavljajo zgolj 10 odstotkov celotnih prihodkov Spotify-a.

CEO družbe Spotify Daniel Ek je na vprašanje, kako se bodo spopadli s pričetkom kotacije na borzi, odgovoril, da ga kotacija ne skrbi. Večjih prodajnih pritiskov s strani trenutnih delničarjev ni, saj so v zadnjih nekaj letih obstoječi delničarji že lahko kupovali in prodajali delnice družbe brez restrikcij po cenah med 120 in 130 dolarjev. Borzna cena se je medtem v prvih dneh trgovanja ustalila med 150 in 165 dolarji. Spotify ohranja poslovno strategijo širjenja baze uporabnikov še naprej in v to verjamejo prav vsi zaposleni. V kolikor bodo ostali v lastniški strukturi še naprej so nagrade ob višanju borzne cene lahko potencialno precej bogate. Že ob pričetku kotacije se je tržna kapitalizacija podjetja dvignila na dobrih 26 milijard dolarjev, kar pomeni, da je Spotify največja družba, ki je pričela s kotacijo na borzi v New Yorku preko običajne direktne uvrstitve delnic brez IPO-ja. Tržna kapitalizacija pa Spotify denimo postavlja ob bok tehnološkim gigantom kot je denimo Hewlett Packard.

Avtor komentarja je zaposlen v družbi ALTA Invest d.d..
Prispevek ni tržno sporočilo ali priporočilo družbe ALTA Invest d.d., avtor pa v prispevku izraža lastno mnenje.
Avtor ni lastnik omenjenih delnic.
ALTA Invest d.d. in z njo povezane osebe so lahko lastnice omenjenih delnic.
Nadzorni organ za ALTA Invest d.d. je Agencija za trg vrednostnih papirjev.
Ostale informacije so dostopne na: www.alta.si/razkritja

NAZAJ NA STROKOVNI VPOGLED