Strokovni članki 6.4.2020

Težave v Wuhanu so povzročile pretrese tudi v Evropi

Avtor Erik Scheriani

Prodaja avtomobilov bo letos na svetovni ravni manjša za najmanj 12 odstotkov, pravijo analitiki.

Med vsemi panogami, ki so še posebno na udaru zaradi izbruha koronavirusa, najdemo seveda avtomobilsko industrijo. Začetni epicenter pandemije je bilo evropski javnosti dokaj neznano metropolitansko mesto Wuhan, ki se sicer lahko pohvali s kar enajstimi milijoni prebivalcev.

Kitajska je največji avtomobilski trg na svetu. Manj znano pa je, da prav Wuhan spada med najpomembnejša mesta avtomobilske industrije na Kitajskem in nasploh. World Economic Forum (WEF) poroča, da je Wuhan »kitajski Detroit«. Wuhan je tudi glavno mesto province Hubei (iz prispodobe lahko sklepamo, da je to »kitajski Michigan«, ki je med najpomembnejšimi (makro)regijami na svetu, kar zadeva avtomobilsko industrijo.

Družbe General Motors, PSA, Nissan-Renault in Honda imajo velike tovarne v tej provinci. Hubei je še posebno pomemben za Hondo; ta provinca predstavlja 50 odstotkov kitajske proizvodnje japonskega proizvajalca avtomobilov. Če potegnemo črto, lahko opazimo, da Hubei in Wuhan predstavljata desetino proizvodnje avtomobilov na Kitajskem.

Ni presenetljivo, da je že prvi val epidemije na Kitajskem močno zasukal avtomobilsko industrijo po vsem svetu. Zaradi zaprtja tovarn na Kitajskem so se dobaviteljske verige strgale povsod: Nissan je začasno zaprl nekatere japonske tovarne, podobno je Fiat-Chrysler ustavil proizvodnjo v Srbiji, družbi General Motors se je močno zmanjšala proizvodnja v (pravem) Michiganu in v Koreji sta Hyundai in Kia začasno ukinila proizvodnjo.

Pozneje se je koronavirus pojavil v vseh teh državah in zelo močno zaznamoval njihovo industrijo in ekonomijo na sploh. Tako lahko sklepamo, da proizvodnja še (bolj) šepa po vsem svetu. Prvi podatki za Kitajsko so že na voljo: prodaja avtomobilov se je februarja znižala za 80 odstotkov. Prav tako WEF poroča, da na letni ravni pričakuje vsaj petodstotni upad prodaje v tej državi.

Številke na globalni ravni bodo verjetno še slabše: IHS Markit navaja, da se bo prodaja avtomobilov leta 2020 znižala za 12 odstotkov na 78,8 milijona vozil. Razrez po večjih trgih govori o upadu za deset odstotkov na Kitajskem (na 22,4 milijona vozil na leto), za 13,6 odstotka v Evropi (na 15,6 milijona vozil) in za 15,3 odstotka v ZDA (na 14,4 milijona vozil).

Številke so posebno skrb vzbujajoče za Evropo, kjer avtomobilska industrija predstavlja približno sedem odstotkov BDP in zaposluje šest odstotkov Evropejcev. Ta panoga je tudi največji zasebni inovator na stari celini (na leto prispeva več kot 57 milijard evrov za razvoj v proizvodnji, kar je 28 odstotkov vseh takih prispevkov v EU. Prispeva tudi 428 milijard evrov v blagajne držav »stare EU« (EU15). Znižanje državnih prilivov bo negativno vplivalo na blažitev posledic pandemije in reševanje avtomobilske panoge bo verjetno odprlo tudi več političnih vprašanj.

 

NAZAJ NA STROKOVNI VPOGLED